تاریخچه تربیت و آموزش سگ

MrDog - مسترداگ > مقالات  > تاریخچه تربیت و آموزش سگ
تاریخچه تربیت سگ

تاریخچه تربیت و آموزش سگ

هیچکس به درستی نمی داند اولین بار در چه تاریخی گرگ سانی از سرما به کنار آتشی که انسان افروخته بود نزدیک شد ؟ هیچکس نمی داند از چه زمانی گرگ سانها در کنار استراحتگاه بشر به گشت زدن پرداختند ؟ به  درستی مشخص نیست که در چه تاریخی اولین بار انسان به گرگ سانی غذا داد ؟ کی برای اولین بار با هم به شکار رفتند و چگونه برای اولین بار انسان دست نوازش بر سر گرگ سان محبوبش کشید ؟

تاریخچه تربیت سگ

اولین نشانه های تربیت سگ را می توان در نوشته های ارسطو یافت آنجا که به استفاده از سگ برای حفاظت از گله در میان یونانیان باستان  اشاره می نماید .

اما تربیت سگ به شیوه مدرن و امروزی نخستین بار توسط سرهنگ کنراد آلمانی (Col. Konrad)پایه گذاری شد . وی نخستین کتاب در این زمینه را با عنوان “راهنمای تربیت سگ ” (Training Dogs – A Manual)  در سال ۱۹۱۰ در آلمان به چاپ رساند . اما ترجمه این کتاب به انگلیسی در سال ۱۹۵۴ همزمان با مرگ وی اتفاق افتاد .

روش تربیتی کنراد هنوز هم در تربیت سگهای ارتش و پلیس استفاده می شود . روشی که بر مبنای تنبیه و مجازات و اصلاح از طریق قلاده انجام می شود .

شیوه تربیتی کنراد با مهاجرت و سفر شاگردان وی به اقصی نقاط جهان گسترش یافت . اما نخستین مدرسه تربیت سگ توسط جوزف وبر (Josef Weber) در فیلادلفیا و هانس توساتی (Hans Tosutti) در بوستون افتتاح شد و به این موضوع شکلی علمی و آکادمیک بخشید .

یکی از شاگردان وبر به نام بلانش ساندرز (Blanche Saunders) به همراه هلن وایتهاوس واکر (Helene Whitehouse Walker) با سفر به اقصی نقاط آمریکا ؛ مفهوم تربیت سگ را برای عموم مردم به نمایش گذاردند .

مربیان مشهور و معروفی از میان شاگردان ساندرز ؛ در خلال سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ به جهان معرفی شدند . یکی از آنها وینفرد استریکلند است (Winifred Strickland).

استریکلند بانویی خاص و تاثیرگذار در باب موضوع “تربیت سگ” است . او از سال ۱۹۴۰ به طور اختصاصی فقط با ژرمن شپرد کار می کرد و روش تربیتی اش بر مبنای اصلی ترین روش تربیت سگ یعنی تشویق رفتارهای درست و تنبیه برای رفتارهای غلط بود . او پس از پایان دروه حرفه ایش به عنوان مربی سگ ؛ در بسیاری از مسابقات و رقابتها به عنوان داور مسابقه شرکت می کرد .

ویلیام کوهلر نویسنده معروفترین کتاب راهنمای تربیت سگ با نام ” متد کوهلر در تربیت سگ ” یک تربیت کننده ارتشی بود که متد و شیوه تربیت سگ را در کتاب معروف و پرفروش خود به رشته تحریر درآورد و این کتاب نقش بسیار مهمی در تربیت سگ در اقصی نقاط جهان در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ داشت .

 

تربیت و آموزش سگ : (Obedience Training)

با رجوع به منابع  معتبر آموزشی می توان دریافت که تربیت و آموزش سگ بنا به اهداف آموزشی و کاربردی به سه بخش اصلی تقسیم می گردد :

۱ –  (basic) تربیت مقدماتی به منظور نهادینه کردن اطاعت و فرمانبری در سگ

۲ – (advanced)  تربیت پیشرفته به منظور شرکت در مسابقات و رقابتها

۲ –(Professional) تربیت تخصصی به منظور بهره بری از سگ در رشته یا شغلی خاص

 

۱ ) تربیت به منظور ایجاد فرمانبرداری در سگ (Basic Obedience)

این نوع از تربیت پیش نیاز سایر موارد آموزشی است . این بخش از تربیت ، از فرامین مقدماتی به منظور ایجاد اطاعت و فرمانبری در سگ آغاز می شود تا تربیت سگ برای شرکت در مسابقات و رقابتهای جهانی در زمینه های وزرشی مانند “چابکی” (agility)  ؛ توپ پرنده (flyball) ؛ دیسک پرنده (fly discs) و غیره .

مدت زمان دوره آموزشی به طور مستقیم به سگ و شیوه های ارتباطی و آموزشی مربی بستگی دارد . ولی به طور متوسط معمولا بین دو الی ۶ هفته طول می کشد .

آشنایی با فرامین مقدماتی (Basic commands) :

۱ – بشین (sit) : سگ در جای خود می نشیند

۲ – بخواب (down) : سگ در جای خود دراز می کشد.

۳ – بیا (Come or Here) : فراخواندن سگ

۴ –  بمان (Stay)  : به موجب این فرمان سگ در جای خود باقی می ماند .( در حالتهای نشسته ؛ خوابیده یا ایستاده ) و در تنها در صورت فرمان بعدی مربی از جای خود حرکت می کند .

فرامین پیشرفته تر (Advanced commands) :

۵ –  توقف (Stop) : به موجب این فرمان سگ در حال انجام هر کاری که باشد متوقف می شود .

۶ – برگرد (Back up)  : چنانچه سگ به غریبه ای حمله نماید با این فرمان به سمت مربی خود باز می گردد.

۷ – خرناسه یا غرغر (Growl) : با این فرمان سگ نسبت به فرد غریبه دندان های خود را نشان داده و با خرناسه کشیدن آغاز خصومت را به فرد غریبه اعلام می کند .

۸ – لرزیدن یا تکان دادن بدن (Shake) : با این دستور سگ بدن خود را با شدت تکان می دهد. این  دستور پس  از حمام یا شنای سگ برای جلوگیری از خیس شدن صاحب سگ به کار می رود .

۹ – دست بده (Shake Hands)  : پس از این فرمان سگ با مربی یا صاحب خود دست می دهد .

۱۰ – بی حرکت (Steady) : با این فرمان سگ ثابت باقی می ماند و حرکتی نمی کند .

۱۱ – بایست (Stand) : این فرمان برای زمانی که سگ نیاز به اصلاح و نظافت دارد مفید است .

۱۲ – برو تو جات (Go to bed, kennel, or get in)  : با این فرمان سگ مستقیما به لانه یا جای خواب خود می رود.

۱۳ – بندازش (Drop or drop it) : با این فرمان سگ هر آنچه را که در دهان دارد به زمین می گذارد حتی اگر برایش بسیار جذاب باشد .

۱۴ – ولش کن (Leave it) : معادل فرمان قبلی است . اغلب همزمان با فرمان “برش دار” استفاده میشود .

۱۵ – برش دار (Take it) : سگ با این فرمان شی مورد نظر مربی را بر می دارد .

۱۶ –  واق کن (Speak)  : با این فرمان سگ به تعداد مورد نظر مربی واق می کند ( وان هاپ ؛ … )

۱۷ – غلت بزن (Roll Over) : با این فرمان سگ دراز کشیده و غلت می زند .

۱۸ – حمله کن (Attack) : با این فرمان سگ به چیزی یا کسی حمله می کند .

۱۹ – بدو بیارش (Fetch) : با این فرمان سگ شی پرتاب شده نظیر توپ یا تکه چوب را گرفت و به مربی برمی گرداند.

۲۰ – سر جات (Place) : با این فرمان سگ در جایگاه معلوم و مشخصی که مربی معین کرده است قرار می گیرد .

۲۱- همگام  با من (With me) : هنگامی استفاده می شود که مربی با سگ قدم می زند و نیاز به همقدم بودن سگ با مربی وجود دارد .

 

۲ ) تربیت به منظور شرکت در مسابقات و رقابتها (Competitive Obedience)

تربیت به منظور شرکت در مسابقات و رقابتهایی که هر ساله در اقصی نقاط جهان برگزار می گردد موضوعی است که مورد علاقه بسیاری از مربیان و صاحبان سگهاست .

در این نوع از تربیت فرامین به سادگی تربیت مقدماتی نیست . به عنوان مثال فرمان “بیا” در یک مسابقه به آسانی فرمان “بیا” در تربیت مقدماتی نیست .

هنگامی که در مسابقه – در میان ازدحام تماشاگران در فضایی بزرگ با سر وصدای فراوان که موجب به هم ریختن تمرکز سگ می شود– فرمان “بیا” از طرف مربی صادر می شود ؛ سگ باید بدون ذره ای مکث ؛ بدون آنکه زمین را بو کند یا به سمت دیگری نگاه بیندازد ؛ سریع به سمت مربی خود دویده و درست مقابل او بنشیند .همینطور سایر فرامین و حرکاتی که خاص این مسابقات طراحی می شود.

(United Kennel Club (UKC و Australian National Kennel Council(ANKC) و

(American Kennel Club (AKC از مهم ترین مراکز برگزار کننده مسابقات و رقابتهای جهانی هستند که در رشته های گوناگون این مسابقات را در سرفصلهای متعدد اجرا می کنند .

جدیدترین مسابقه ای که به رقابتهای جهانی اضافه شده است رقابت سگهای بارانداز  “Dock Dogs” است که در این مسابقات ؛ سگها با فرمان مربی خود از اسکله به داخل آب می پرند . سگی که بتواند به فاصله دورتری درون آب بپرد ؛ سگ برنده است .

 

۳ ) تربیت به منظور بهره بری از سگ در حرفه یا شغلی خاص (Obedience for Other Purposes)

این شاخه از تربیت به منظور بهره بردن از توانایی های سگ در مشاغل و امور خاص صورت می گیرد . تربیت سگ های گارد به منظور محافظت از اشخاص ؛ سگهای جستجو به منظور یافتن اجساد زلزله زدگان ؛ سگهای نجات به منظور نجات دادن انسانهایی که در شرایطی سخت به دام افتاده اند ؛ سگ های گله برای کمک به دامداران ؛ سگ های نگهبان به منظور نگهبانی از منازل و اماکن همگی از مواردی هستند که در راستای بهره بری بیشتر از سگ انجام می پذیرند .

سگهای کمکی ؛ سگهایی هستند که به منظور کمک به افراد ناتوان تربیت می گردند . این شاخه از تربیت شامل تربیت سگ برای امور زیر می باشد :

۱ – سگهای راهنما (Guide dogs) که برای راهنمایی افراد نابینا یا کم بینا تربیت می شوند .

۲ – سگهای به گوش (Hearing dogs, or signal dogs) که برای کمک به افراد ناشنوا یا کم شنوا تربیت می شوند.

۳ – سگهای خدمه یا خدماتی (Service dogs)  : این سگها برای کمک به امور پزشکی ؛ روانپزشکی و خدماتی تربیت شده اند . مانند :

الف ) سگهایی که برای کمک به ناتوانایی های حرکتی انسانها تربیت شده اند .( Mobility assistance dog)

ب ) سگهایی که برای آلارم دادن هنگام موقعیت های خاص نظیر حمله قلبی ؛ حملات صرع و … تربیت می شوند . medical alert dogs))

ج ) سگهای خدمات روانپزشکی مانند سگهایی که برای کمک به کودکان دچار اوتیسم تربیت می شوند .

psychiatric service dogs

 

تئوری ها یا متدهای تربیت در حال حاضر

در حال حاضر دو روش و تئوری در زمینه تربیت سگ و رفع مشکلات رفتاری وی وجود دارد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند .

۱ – تشویق و تاییدیه مثبت . مشهورترین مروج این روش دکتر یان دانبار (Ian Dunbar) است

۲ – تئوری سلطه یا تسلط انسان بر سگ . مشهورترین مروج این روش سزار میلان است (Cesar Millan)

برخی از تربیت کنندگان از روش های سزار میلان اظهار نفرت می کنند . سزار میلان مجری مشهور سری Dog Whisperer از شبکه نشنال جئوگرافیک ؛ معتقد است سگها به لیدر یا فرمانده نیاز دارند . تئوری وی بر این اساس طراحی شده است که سلطه انسان بر سگ باید بقدری باشد که حتی به جای استفاده از تکنیک ها ی آموزشی روش تربیتی دیگر ؛ به سگ خرناسه کشید ؛ او را به پشت روی زمین خواباند و مستقیم باعصبانیت به چشمهای او خیره شد .

سزار میلان متولد ۱۹۶۹ در مکزیک می باشد که در حال حاضر ساکن آمریکاست . وی معتقد است که مربی سگها نیست بلکه کسی است که صاحبان سگها را برای رفتار بهتر با سگشان آموزش می دهد . وی به طور اختصاصی روی  بازپروری سگهای عصبی و پرخاشگر و رفع مشکلاتشان فوکوس کرده است و مرکز روانشناسی سگها را در سال ۲۰۰۸ در جنوب لوس آنجلس بنیان نهاده است .

دکتر یان دانبار متولد ۱۹۴۷ در انگلستان می باشد و در حال حاضر ساکن آمریکاست . وی دامپزشکی است که تخصص اصلی اش  رفتارشناسی سگها ست . او دارای تالیفات متعددی در این زمینه است و بارها از مراکز معتبر نشان ها و تقدیرنامه های بسیار بابت فعالیت های خود در این زمینه  دریافت کرده است .

در سال ۱۹۹۰ وی مرکز تربیت توله ها به نام سیریوس را بنیان نهاد . در این مرکز آموزش توله های زیر ۶ ماه به روش های کاملا علمی با رویکرد اجتماعی کردن توله ها ؛ پیش بینی مشکلات رفتاری و راه حل های گوناگون برای حل این مشکلات در دست انجام است .

 

ترجمه اختصاصی برای مسترداگ : مینا احمدی

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت